sábado, febrero 24, 2007

Eviva España



Na die mooie warme reis door 't zonnige Spanje
vergeet ik alles, ik denk alleen nog spaans…
Heel m'n kamer straalt van rood en van oranje
De felle kleuren van de Spaanse zon en maan
De Spaanse furie heeft me zo verward
dat temperament veroverde mijn hart !

Ik hou van dansen en muziek
Eviva España
Van oude trots en romantiek
Eviva España
Een serenade aan 't balkon
Eviva España
Geef mij maar alle dagen zon
España por favor…

In m'n handen klepperen de castagnetten
en de flamenco die stamp ik met m'n voet
ik draag enkel Andalousische toiletten
En op mijn hoofd staat een grote zwarte hoed
Ik hou van vino en van cabial
De Spaanse keuken is een festival !

Nu zit ik weer eenzaam in m'n stille kamer
terwijl de regen m'n dromen overspoelt
'k zou de muren willen wegslaan met een hamer
want er is niets dat m'n spaanse vuur nog koelt
Met bandarella stevig in de hand
Verjaag ik alle regen uit ons land !

Resulta que se trata de la versión original, compuesta en 1972 por Leo Caerts (el de la tienda de Lovaina donde me compré mi ampli y mi guitarra amplificada Yamaha) y cantada por Samantha (Christina Bervoets), ambos belgas. La de Manolo Escobar vino después, en 1973.

Y no fue la única. Otros famosos cantantes populares belgas han dedicado temas al sol y la paella: Will Tura, Jo Leemans, Eddy Wally, Frans Bauer...

Gracias por el link, Aquiles.

7 comentarios

Anónimo dijo el 25/2/07 10:37 a. m.

En vergeet niet "La Esterella", ook de moeite!

Maar Eddy Wally... nen'echte :-) :-) :-)

Ik heb altijd ondervonden dat hij niet zo dom is, hij is gewoon erg goed in marketing. Als onnoze doen, belachelijke hoedjes dragen en stomme texten "zingen" goede resultatne geeft, waroom niet?! Hij wordt mestaal uitgelachen, paar eigenlijk lacht HIJ iedereen uit terwijk dat zijn "kassa kassa" rinkelt.

En da's nie simpel!

Evaristo dijo el 25/2/07 1:15 p. m.

Je hebt gelijk. Eddy Wally is (leeft ie nog) gewoon een showman.

Vlaanderen boven!

Groetekes...

Anónimo dijo el 25/2/07 3:07 p. m.

Tuuuuurlijk leef die nog, hij had onlangs zelfs een kleine colaboratie in een radio programa, s'morgens...

Hij is gewoon een acteur van 1 personage, en dat 1 personage is zijn broodwinst.

PD: mijn blog is gevalen, al van vanmorgen... Heel de Planet PuntoRojo is gevalen... Ajo y Agua...

Anónimo dijo el 25/2/07 3:14 p. m.

P.PD: ken jij Raymond van het Groenewoud?

Het is een van mijn lievelings, een beetje een sort Sabina maar in 't vlaams.

Hij heeft ook een "Vlanderen Boven", geestig gewoon!

Ken jij de film "Iedereen Beroemd"? Het is een goeike, een het belangrijkse liedje is van R.v/h Groenwoud: "Lucky Manuello"... een beetje een parodie van Eddy Wally. De film is echt plezant om naar te kijken.

(mijn kinderen zijn verzot om "Red de Rijken", dat is ook een goeike van hem, goede text)

Alle, de groetjes nog!

Evaristo dijo el 25/2/07 3:21 p. m.

Ik ken Raymond vh Groenewoud, ja. Ook een van mijn lievelings: "Twee meisjes op het strand, Ze lezen modebladen, Ze kijken in het rond, Ze dromen van een prins..."

En Clouseau, en dEUS!

Maar ik woon al 7 jaar niet meer in België (ik woonder er maar 5 jaar, hoor) en ik ben niet meer op de hoogte. Maar wat een mooi land...

Unknown dijo el 1/5/07 10:50 a. m.

hier een video van imca maria in tve aan het zingen. Zij draagt als omaita ¿of is het de mode van de 70's? wie weet het?

eviva españa! españa alsjeblieft!

Unknown dijo el 1/5/07 10:51 a. m.

sorry, ik vergat de video (als ik in spanje denk verget ik alles....)

http://www.youtube.com/watch?v=tia0xB6r_Cs

Publicar un comentario

eXTReMe Tracker